Thursday 23 June 2011

Protestez

In numele Bebook-ului meu.

Pauza de masa - checking mail, facebook, stiri. Si ce vad? Azi e la moda pe FB sa ridici in slavi cartea tiparita in defavoarea ebook-ului. Auzi, cica pe plaja nu poti citi de pe el.

Din pacate, chestia e facuta din ratiuni de marketing. Postarile sunt puse de magazinele de carti romanesti care vad ca gasesc mai comod sa dea la cap ebook-urilor decat sa gaseasca o modalitate de a aduce cartea electronica in stocurile lor.

Stiti ce cred eu? Eu cred ca pe pamantul asta e loc pentru toata lumea. Si mai cred ca o carte e o carte indiferent de instrumentul cu ajutorul careia ajunge cuvantul scris la mine. Pot citi de pe hartie, pot citi de pe laptop, de pe tableta, de pe smartphone, de pe ebook, pot asculta cartile cumparand audiobook-uri. Le sustin si le iubesc pe toate. Am citit si citesc carti de pe toate instrumentele de mai sus (tableta doar de imprumut deocamdata) si am facut de mancare ascultandu-i pe Caragiale si pe Toparceanu cititi de mari personalitati culturale - e extraordinar.

Cartea e carte, oricum ai citi-o. Ce e important este sa faci cumva ca informatia aceea, munca scriitorului, sa ajunga la cititor. Nu de asta se scriu carti? Ce scriitor ar fi acela care sa nu se bucure afland ca a fost citit de pe ebook cand toata menirea lui pe lumea asta e sa ne transmita noua, cititorilor, o parte din sufletul lui?

Cartile electronice sunt o descoperire majora care faciliteaza accesul tinerilor indragostiti de tehnologie catre cartea considerata de moda veche. Acest lucru in sine ar trebui sa ne bucure, se deschide larg accesul catre cultura, accesoriile electronice sunt fashion items si deci foarte cautate, dintr-o data cartea pe care o cauti e la un click distanta.

Acum nu mai mult de cateva zeci de ani, sa gasesti o carte era o aventura. Nu existau cataloage decat la bibliotecile publice, trebuia sa iesi din casa, sa te cari pana la biblioteca, sa cauti prin fise, sa astepti sa vina tanti bibliotecara, primeai un volum plin de virusii fostilor cititori si trebuia sa-l aduci inapoi in cateva zile, altfel plateai amenda. Cu o suta de ani in urma cartile se aduceau din tari straine si intelectualilor li se inmuiau picioarele in fata unui volum recent vanturat prin fata lor de un confrate mai norocos.

De ce dam atunci cu noroi in tehnologia care imi permite sa am cartea dorita in cateva secunde? Toti marii clasici sunt la liber pe internet, nu costa NIMIC o carte, tot ce trebuie e sa cunosti limba engleza (si asta din tot din cauza ca editurile noastre se dovedesc incapabile de a publica ebooks in limba romana, de altfel ei fiind in posesia textelor traduse...)

Sunt realmente revoltata astazi. Accesul la cultura e mai larg decat niciodata si eu, in naivitatea mea, credeam ca oamenii de cultura ar trebui sa se bucure. Dar nu, iata ca si ei au propriile lor interese comerciale.

Pe pariu ca, la prima dezvoltare de editura de carti electronice romanesti, aceiasi comercianti care azi ridica in slavi cartea tiparita se vor intrece in a ne povesti cat de cool e ebook-ul?

A, era sa uit. Eu am citit pe plaja din Bebook. Merge perfect.

No comments:

Post a Comment

Change

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to...