Thursday 23 June 2011

Carti de tot felul

m-a starnit rau chestia cu cartile.

probabil pentru ca si eu am fost incredula in fata cartii cu baterie.
sa facem totusi, la mai bine de un an de citit cu butoane, un mic review.

1. carte tiparita.
PRO:
 - traditie, traditie, traditie
 - miros de hartie (uneori)
 - nostalgie
 - o iei peste tot, chiar si in cada (spre nenorocirea a multe din cartile mele, care au sfarsit prin a se imbaia) - asta merge si la contra, ca e distructiva
 - multe coperti dragute in biblioteca
 - existenta unei biblioteci (looks cool)
 - pot adormi cu ele in brate si pot sa-mi cada din pat pe jos fara sa dezvolt complexe de vinovatie


CONTRA:
 - nu poti scrie pe ea, o strici
 - degradabila, chiar daca am citit si carti care bat suta de ani, sunt descompuse. deja si cele care au aprox 50 de ani sunt cam ravasite
 - necesita semn de carte, desi eu le-am lasat cu incapatanare cu fundurile-n sus pana au facut dungi si la unele, mai prost legate, le-au zburat foile
 - cartile mari sunt foarte foarte greu de citit
 - in concedii sa se care ma-sa dusmanilor mei cu cate carti sunt eu in stare sa citesc
 - costa
  - unele sunt greu de gasit, mai ales nu in forma de traducere proasta (ia cautati de cumparat in magazinele romanesti editia in franceza din Au Bonheur des Dames, sa zicem)
 - traducatorii buni pesemne ca au emigrat sau au decedat

2. E-book + reader
sa incep cu CONTRA:
- traditie, traditie, traditie
- trebuie incarcat din cand in cand, a nu se uita cablul acasa. Foarte rar totusi
- nu se ia in cada :)
- seara cand citesc in pat e indicat sa-l pozitionez strategic pe podea si sa citesc pe burta - masura anti-cadere / anti-rostogolire
- la cele cu backlit te dor ochii / la cele cu e-ink nu poti fara veioza (ca la cartea traditionala), depinde ce motiv de carcoteala alege fiecare
- nu se gasesc ebooks in romana.

PRO:
- o biblioteca intr-un device nu mai mare decat o carte a amaratului aluia de Coelho (care are inspiratie putina si fixa) - NEED I SAY MORE??
 - sau mai multe biblioteci, cate carduri de memorie esti dispus sa cumperi. costa cat un raft de la ikea si tin garantat mai multe carti
 - daca stii engleza / franceza, ai acces la tot ce-ti doreste sufletelul
 - marii clasici sunt disponibili MOCA pe gutenberg.org sau pe site-urile editurilor / producatorilor de ebook readers
 - dictionar la purtator
 - multiple alte gadget-uri anexate (pot face schite, asculta muzica, intra pe wireless, descarca ebooks direct pe device etc)
- pun ce font vrea muschiul meu sa vada, si la orice marime
- nu ma dor ochii, e-ink e misto
- concediu - nu mai incarc o valiza cu carti
- e rapid, daca vreau o carte I just click download si vine
- bun de luat la sedinte :)
- bookmark electronic
- nu se strica

Cred ca mai sunt si altele. Pe mine m-a convins ideea de portabilitate / spatiu initial, e misto sa stai pe plaja, de exemplu, si sa nu trebuiasca sa pleci in camera sa iei volumul 2 din Contele de Monte Cristo (aproximativ 1 kilogram volumul). Restul au venit pe parcurs. Acum sunt dependenta.
Cheltuielile cu cartile au scazut considerabil. Avantaj suplimentar.

No comments:

Post a Comment

Change

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to...